Foto: © Maartje Geels

Foto: © Maartje Geels

Geboren: 8 december 1978, te Amsterdam.

Groeide uiterst alledaags op in een oer-Hollands multiculti-gezin.

Doorliep het Barlaeus Gymnasium totdat hij er vanaf getrapt werd.

Studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam

Debuteerde in 2010 met de roman De vernietiging van Prosper Morèl.

Was enkele jaren werkzaam als therapeut, tot hij eind 2011 besloot zich fulltime aan het schrijven te wijden.

Schreef korte verhalen voor de bundel Agents-Provocateurs: 20 onder 35 en voor tijdschriften als De Revisor, Tirade en Vogue. Bedreef polemiek tegen Bas Heijne (in HP/De Tijd) en Geerten Meijsing (in nrc.next). Publiceerde briefwisseling met A.F.Th. van der Heijden in Knack Focus.

Tweede roman Vertedering verscheen op 9 maart 2013, kreeg juichende recensies, belandde op de shortlist van de BNG Literatuurprijs én de Gouden Boekenuil. ‘Jamal Ouariachi tovert met woorden,’ schreef Het Parool (****), de Volkskrant meldde: ‘Een prachtig pijnlijke tocht van van een ondoorgrondelijk rupsje-nooit-genoeg’ (****), en de jury van de Gouden Boekenuil noemde Vertedering ‘een fenomenale psychologische thriller waar geen film tegenop kan.’

Publiceerde later in 2013 de korte roman 25, het eerste deel van de trilogie 25-45-70, waarvan de twee andere delen zijn geschreven door David Pefko (45) en Daan Heerma van Voss (70). De Standaard over Ouariachi’s aandeel in de trilogie: ‘25 staat als een huis, de constructie is doordacht, de vertelling fantasierijk en geloofwaardig tegelijk. Ouariachi beschrijft een verliefdheid van de allesverzengende soort, en de erotische passages vloeien daaruit voort met een grote vanzelfsprekendheid. Een pareltje.’ ****

In mei 2015 verscheen het bijna 600 pagina’s tellende Een honger, over seksueel misbruik en de wereld van de ontwikkelingshulp, tevens een liefdesverhaal tegen de achtergrond een levendig weergegeven Ethiopië. ‘Literair spektakel,’ volgens Het Parool (*****), ‘Een weergaloze roman’ (De Telegraaf, *****), ‘Een beest van een boek’ (AD, *****), ‘De mooiste pagina’s over de liefde die we in jaren lazen’ (De Morgen, *****), ‘Een Max Havelaar van ons tijdsgewricht’ (NRC Handelsblad, ****), ‘Een liefdesverhaal van een grootsheid en een tragiek die zelden vertoond is’ (Dagblad De Limburger, *****).

Ouariachi won voor Een honger zowel de BNG Bank Literatuurprijs als de European Union Prize for Literature. Van Een honger werden de filmrechten verkocht aan NL-Film, en het boek wordt in tien talen vertaald. 

In de periode na Een honger nam Ouariachi deel aan de theatertournee Saint Amour en verzorgde vele andere literaire optredens. Hij schreef diverse korte verhalen, een hoorspel voor de serie Fluiten in het donker, en een radicale bewerking van Shakespeare’s Macbeth voor Het Zuidelijk Toneel, in samenwerking met Lucas de Man. De Theaterkrant noemde de voorstelling ‘rigoureus, intelligent, helder, politiek en toch ook in de geest trouw aan het origineel’, en deelde 5 ***** uit.

In februari 2017 verscheen de verhalenbundel Herinneringen in aluminiumfolie. ‘Wat hij ook vertelt,’ schreef NRC Handelsblad, ‘echt gebeurd of hallucinatie, Ouariachi overtuigt altijd.’ (****)

In september 2020 verschenen enkele korte verhalen van Ouariachi in Engelse vertaling bij uitgeverij Strangers Press, onder de titel The Tourist Butcher. Eind 2020 verscheen de novelle Ruggengraat, geschreven als nieuwjaarsgeschenk voor De Marketingploeg en in een bibliofiele uitgave verspreid onder klanten van dat bedrijf, maar voor anderen gratis te downloaden als ebook.

Ouariachi schrijft een wekelijkse column in het weekendmagazine van dagblad Trouw: Tijdgeest. Voor De Standaard verzorgt hij de rubriek Een antwoord in duizend woorden, in afwisseling met Charlotte Van den Broeck en Jeroen Olyslaegers. Voor NRC Handelsblad recenseert hij non-fictie.

Ouariachi werkt momenteel aan drie nieuwe romans: Herfstdraad staat gepland voor publicatie in september 2021.

De romans M.O. en Bloedmaan, die een tweeluik vormen maar tevens los gelezen kunnen worden, staan gepland voor eind 2022.